Il Festival è caratterizzato da incontri e discussioni sull’arte e la contemporaneità,  dalla multimedialità alla tecnologia, dagli aspetti filosofici, psicopercettivi alle neuroscienze, con personaggi di alto profilo internazionale provenienti da importanti istituzioni accademiche e di ricerca. 

Ospiti

 

Emiliano Biasini

Assistant Professor of Biochemistry & Assistant Telethon Scientist
Dulbecco Telethon Laboratory of Prions and Amyloids
Center for Integrative Biology (CIBIO), University of Trento

Il Dr. Emiliano Biasini (1976) ha conseguito la Laurea Magistrale in Scienze Biologiche nel Dicembre presso l’Università di RomaTre. Nel 2004 ha completato una specializzazione in Farmacologia presso l’Istituto di Ricerche Farmacologiche Mario Negri di Milano, e nel 2005 ha ottenuto una seconda specializzazione in Genetica Applicata presso l’Università La Sapienza di Roma. Nello stesso anno, grazie a un finanziamento della Fondazione Telethon, è stato reclutato come ricercatore junior presso la Washington University di St Louis (USA). Nel Gennaio del 2010 ha ottenuto la nomina di Instructor of Biochemistry presso la Boston University School of Medicine (USA). E’ rientrato in Italia nell’autunno del 2013, grazie a un finanziamento del Ministero della Salute per Giovani Ricercatori, e dirige attualmente il Laboratorio di Prioni e Amiloidi presso il Centro di Biologia Integrata dell’Università di Trento. Il Dr. Biasini è stato recentemente nominato Assistant Telethon Scientist dell’Istituto Dulbecco Telethon, un programma nato su iniziativa del premio Nobel Renato Dulbecco, a supporto della carriera di giovani ricercatori che operano in Italia.

Attività di ricerca: ricerche recenti suggeriscono che alterazioni di specifici meccanismi fisiologici del sistema nervoso centrale potrebbero essere alla base di alcune tra le più devastanti malattie neurodegenerative, come la malattia di Alzheimer, la sclerosi laterale amiotrofica, e le encefalopatie spongiformi. Le nostre ricerche si concentrano sulla comprensione di tali meccanismi, e sull’utilizzo di tecnologie computazionali, biofisiche e biochimiche, al fine di sviluppare nuovi approcci terapeutici per diversi disordini neurodegenerativi del sistema nervoso.


Yuri Bozzi

Ricercatore dell’Istituto di Neuroscienze CNR

Professore a contratto di Fisiologia

Centro per la Biologia Integrata (CIBIO), Università di Trento

Il Dr. Yuri Bozzi (1967) si è laureato in Scienze Biologiche nel 1991 presso l’Università di Pisa, ed ha conseguito il Diploma di Perfezionamento in Neurobiologia nel 1996 presso la Scuola Normale Superiore di Pisa. Dal 1996 al 1999 ha svolto le sue ricerche presso l’Istituto di Genetica e di Biologia Molecolare e Cellulare (IGBMC) a Strasburgo, in Francia, e nel 2000 è rientrato in Italia, presso l’Istituto di Neuroscienze del CNR di Pisa, grazie ad un finanziamento della Fondazione Telethon. Diventato nel 2001 ricercatore dell’Istituto di Neuroscienze del CNR di Pisa, nel 2009 si è trasferito presso il Centro di Biologia Integrata dell’Università di Trento, dove dirige il Laboratorio di Neuropatologia Molecolare.

Attività di ricerca: la nostra ricerca si propone di studiare le basi molecolari dell’autismo e l’epilessia, due malattie del cervello le cui cause restano ad oggi largamente sconosciute. Attraverso un approccio multidisciplinare, che spazia dalla genetica alla farmacologia, cerchiamo di individuare nuove strategie terapeutiche contro queste malattie.


Diane Derr

Professore associato e Curatore della Innovative Media Studio                                                               Virginia Commonwealth University-Qatar

Diane Derr è un artista trans-disciplinare e nel suo lavoro accademico è esperta in una varietà di media, tra cui video, fotografia, robotica, visione artificiale, e installazioni interattive. Attualmente è professore associato e Curatore della Innovative Media Studio presso la Virginia Commonwealth University-Qatar dove insegna studi di progettazione nel programma MFA. La pratica artistica di Diane Derr indaga la produzione narrativa come principio meccanico nella nostra costruzione cognitiva della percezione e dell'esperienza. Le sue indagini analizzano le strutture esistenti e prescritte di comunicazione mediata e di interazione sviluppate attraverso costrutti sociali e culturali. In tal modo, il suo lavoro si rivolge alla fenomenologia di interazione all'interno della narrazione inter-testuale. Attraverso l'uso dei mezzi di comunicazione basati sul tempo e interattivi, esplora ed esamina il modo in cui, sia come spettatori che partecipanti attivi, percepiamo e sperimentiamo la rappresentazione di un evento e l'estetica dell'evento stesso. Ha esposto il suo lavoro, dato incontri con artisti e laboratori in Brasile, Cina, Cuba, Repubblica Ceca, Egitto, Grecia, Qatar, Sud Africa, Emirati Arabi Uniti, e gli Stati Uniti. Derr è attualmente candidato al dottorato presso il Planetary Collegium, Advanced Inquiry for Interactive Arts (CAiiA) at the University of Plymouth, UK.


David Durant

 Professor of Music at the University of South Alabama

Nato nel 1957, Birmingham, Alabama, USA) è Professore di Musica presso l'univesrita del Sud Alabama dove dirige i programmi di teoria musicale, composizione e tecnologia. Ha ottenuto il suo BM e MM presso la University of Florida e il suo DMA presso l'University of Alabama. I suoi insegnanti di composizione incldono Edward Troupin, John D. White, Fred Goossen, Harry Phillips, Andrew Imbrie, Marvin Johnson, e James Paul Sain. Durant è anche attivo come pianista e ha eseguito in anteprima una serie di sue opere per pianoforte. Partecipa spesso a conferenze quali: International Computer Music Association, Society for Electroacoustic Music in the United States, Society of Composers, College Music Society, and the New York City Electroacoustic Music Festival.


Gema Fernández-Blanco Martín

PhD in Applied Creativity, Psychologist and Artist
Advanced Associated Researcher of CAiiA (Center for the Advance Inquiry for Interactive Arts), Planetary Collegium. School of Art, Design and Architecture, Plymouth University

Ha lavorato per più di 12 anni studiando la creatività applicata ai gruppi, in particolare con persone a rischio di esclusione sociale. I suoi interessi principali nella ricerca sono l’abilita la creatività umana e le abilità sociali sviluppate attraverso la tecnologia. Il suo dottorato di ricerca è stato incentrato sullo studio di Second Life, sulla conoscenza dei processi creativi di un'orchestra virtuale (AOM) attraverso gli avatar. È attualmente ricercatrice associata presso CAiiA, Planetary Collegium (Plymouth University). La sua ricerca certe sullo studio della musica, del gioco e dell'e-learning; è un membro del team di Masscience, e collabora con la ricerca accademica focalizzata sulle emozioni e l'intelligenza artificiale nei robot nell’ambito del sociale. Attualmente sta lavorando sulla poesia virtuale, ed è membro dell’ Avatar Orchestra Metaverse (AOM).


Stefano Fumagalli

Biomedical senior scientist

Laboratory of Inflammation and Nervous System Diseases                                                                     

IRCCS – Istituto di Ricerche Farmacologiche Mario Negri, Milan

Il Dr. Stefano Fumagalli (1981) ha conseguito la laurea specialistica in Biotecnologie Industriali presso l’Università di Milano – Bicocca nel 2007. Nel 2010 ha completato la specializzazione triennale in Ricerca Biomedica presso l’Istituto Mario Negri di Milano. Nel 2013 ha ottenuto il PhD in neuroscienze, rilasciato dalla Open University di Londra. Durante il suo percorso di formazione scientifica, ha trascorso un periodo presso lo Strathclyde Institute of Pharmacy & Biomedical Sciences, University of Strathclyde, Glasgow, Regno Unito, per specializzarsi nell’uso della microscopia a due fotoni e nell’analisi delle immagini. Attualmente è parte dello staff del Dipartimento di Neuroscienze dell‘Istituto Mario Negri di Milano, dove è responsabile di un progetto finanziato da Fondazione Cariplo (programma per il supporto alla ricerca biomedica condotta da giovani ricercatori). 

Attività di ricerca: L’attività di ricerca del Dr. Fumagalli si basa sull’utilizzo di modelli sperimentali di danno acuto cerebrale quali ictus e trauma cranico, su metodologie di imaging (microscopia a due fotoni, campo chiaro, confocale tridimensionale e superrisoluzione) e su analisi di tipo molecolare. La sua area di interesse scientifico è la neuroinfiammazione dopo un danno acuto cerebrale, con particolare attenzione al sistema del complemento, un potente braccio dell’immunità innata che ha un importante effetto patologico nel cervello. La ricerca del Dr. Fumagalli è dedicata alla comprensione dei meccanismi attivati dal sistema del complemento nelle patologie del cervello, al fine di identificare nuovi bersagli farmacologici per futuri trattamenti clinici.


Mara Helmuth


Professor, Director, CCM Center for Computer Music
Cincinnati Conservatory of Music,
University of Cincinnati

Mara Helmuth, professore, è una compositrice con particolare interesse per la musica elettroacustica, informatica e la ricerca. Le sue composizioni hanno ricevuto numerose esecuzioni negli Stati Uniti, Canada, Europa e Asia. Le sue registrazioni includono Sounding Out! (Everglade, 2010), Sound Collaborations, v. 36 of Centaur Records Consortium to Distribute Computer Music Series (CRC 2903, 2007), Implements of Actuation e la collaborazione con Allen Otte, pubblicata nel gennaio 2001 dalla Fondazione Electronic Music (EMF 023), Open Space CD 16 e il 50 ° anniversario dell'Università dell'Illinois Experimental Music Studios raccolta commemorativa (2008).
Attività di ricerca: utilizza la sintesi granulare, orientata agli oggetti di programmazione e l'interfacciagrafica, Internet 2e più attualmente, sensori wireless. Ha creato il StochGran applicazionecper la composizione e PatchMix, e l'applicazione di improvvisazione Soundmesh. I suoi articoli in materia di computer e di musica elettronica sono apparsi nel Journal for New Music Research, prospettive di Journal for New Music Research, Perspectives of New Music, Computer Music Journal, and Computers and Mathematics with Applications, e un capitolo nella monografia Analytical Methods of Electroacoustic Music (Simoni, ed.) and Audible Traces (Barkin and Hamessley, ed.).


Maggie Jackson

Senior Lecturer in History of Art
University of Chester

Maggie Jackson è docente di storia dell'arte presso l'Università di Chester. Il suo interesse primario è la ricerca nella rappresentazione della luce in paesaggi nordici. Usa spesso d'arte riferimenti storici e letterari nel suo lavoro ed è attratto da approcci interdisciplinari.


Esther Lamneck
Professor, New York University
The Steinhardt School of Culture, Education and Human Development
Dept Mus. & Perf. Arts Prof.

Music Professor of music and music educations presso la New York University, dipartimento di fiati e clarinetto

Il New York Times ha definito Esther Lamneck "an astonishing virtuoso". Vincitrice del prestigioso premio Pro Musicis, si è esibita come solista con importanti orchestre, con direttori quali Pierre Boulez, suonando in tutto il mondo con esecutori di musica da camera e d’improvvisazione di fama internazionale. Un’interprete versatile e una sostenitrice della musica contemporanea, è conosciuta per il suo lavoro con la musica elettronica, con le arti interattive, con la danza e nell'improvvisazione. Ms. Lamneck si esibisce come solista in festival musicali in tutto il mondo e ha un'attiva carriera da solista eseguendo e presentando Masterclasses in Università e Conservatori in tutti gli Stati Uniti e in Europa. Un'artista ricercata dai più importanti compositori del nostro tempo, le sue collaborazioni hanno portato a centinaia di nuove composizioni tra cui lavori da solista per il clarinetto e il tarogato.


Mike Phillips

Professor of Interdisciplinary Arts, University of Plymouth, School of Arts & Media, Faculty of Arts. - Director of Research at i-DAT - Principal Supervisor for the Planetary Collegium.

Mike Phillip è Professore di Arti Interdisciplinari presso l’ Università di Plymouth, School of Arts & Media. E’ direttore presso l’ i-DAT, un Ente sovvenzionato da an Arts CouncilEngland National Portfolio, e un Supervisor del Planetary Collegium. La sua ricerca spazia da architetture digitali ed editoria Transmediale, e si manifesta in una serie di 'sistemi operativi' che dinamicamente esrpimono'dati' come l'esperienza per migliorare le prospettive di un mondo complesso. Il prof. Phillips gestisce il “Immersive Vision Theatre FulDome (IVT)”, uno strumento interdisciplinare per la presentazione di mondi materiali, immateriali e immaginari ed è co-editore di Ubiquity, The Journal of Media Pervasive: http://www.ubiquityjournal.net/. Questi progetti e altri lavori si possono trovare sul sito web i-DAT a: http://www.i-dat.org.


Alejandro Quinteros

Dipartimento di Belle Arti e un consulente di laurea per la Facoltà di Architettura presso l'Università di Porto Rico

è nato a Lima, in Perù nel 1968. È un artista-scultore che utilizza media elettronici e ricercatore con sede a San Juan, Porto Rico. E 'docente presso il Dipartimento di Belle Arti e un consulente di laurea per la Facoltà di Architettura presso l'Università di Porto Rico. Dirige il laboratorio “Arte e Tecnologia” e insegna design interattivo, fotografia, progettazione 3D, pratiche trans-tecnologiche e scultura. Il suo lavoro è stato esposto a Chicago, New York, Canada, Barcellona, rancia, Perù, Messico, Serbia, Grecia, e Porto Rico. Ha ricevuto un BFA e un MFA presso The Art Institute of Chicago nel 1993 ed è dottorando presso “The Planetary Collegium”, Centro per l'inchiesta avanzata per l’Interactive Arts (CAiiA). School of Art, Design e Architettura presso l'Università di Plymouth, Regno Unito. È costantemente impegnato nella sperimentazione tra architetture e strutture dinamiche. Attualmente sta costruendo interfacce tangibili tridimensionali interattivo per strutture trasformabili e rampe da skate. La sua ricerca teorica sta esplorando le pratiche sincretiche tra arte e architettura per una pratica spaziale che possa sostenere l'impegno sociale e l'occupazione. Si interessa di postcolonialismo, colonialità riflessiva e cittadinanza critica. Tuttavia si preoccupa di osservare i fenomeni gia in atto che abbiano collegamenti ipertestuali geograficamente dislocati.


Edmar Soria

PhD program in Music Technology UNAM, Centro Mexicano para la Música y las Artes Sonoras, CMMAS

Edmar Soria è laureato in Matematica presso IPN (Instituto Politecnico Nacional). Ha poi conseguito un Master in Musica Technology presso UNAM (Universidad Nacional Autónoma de México) e attualmente sta portando avanti un lavoro nella sua ricerca di dottorato presso la stessa istituzione. Studia composizione elettroacustica e arte sonora sotto la guida di Roberto Morales Manzanares e Manuel Rocha Iturbide, due dei compositori messicani iconici di quell'aera. Come live electronics e musicista sperimentale, si è esibito in diversi luoghi importanti di Città del Messico. E' membro di "El alacrán del cántaro", un collettivo di musica elettroacustica sperimentale diretto da Roberto Morales. Ha ottenuto un diploma di musica classica con gli studi in chitarra classica presso INBA (Instituto Nacional de Bellas Artes) e ha studiato jazz fusion per chitarra elettrica con il Maestro Julio Revueltas (uno dei più grandi chitarristi messicani).


Attività di ricerca: composizione algoritmica e di elaborazione del segnale, i sistemi dinamici caotici applicato a tecniche di sintesi, sviluppi strutturali dal caos e automi cellulari, spazializzazione algoritmica, filosofia della tecnologia e una nuova estetica dei media. E' attivo nelle conferenze con presentazioni accademichee alcuni dei suoi lavori accademici sono state accettati a conferenze internazionali come CAOS 2012, 2013 e NIMME il 2013.


Jorge Sosa

Assistant Professor of Musica, Molloy College, Long Island, New York

Compositore messicano attualmente residente a New York. Jorge ha ricevuto un dottorato in Arti Musicali presso l'Università del Missouri a Kansas City. La sua prima opera completa, "La Reina" è stata commissionato dal Teatro Lirico americano ed è stata eseguita in forma di concerto durante la Insight Festival di ALT nel 2013. Nel 2013 Jorge è stato Composer in Residence con la New York University New Music Ensemble diretto da Esther Lameneck, collaborando inun'opera di improvvisazione con live electronics. Il Salmo di Davide di Jorge è stato premiato nel 2013 dal celebre clarinettista David Krakauer e pianista Kathy Tagg alla The Stone di New York City. Nel 2012 Jorge è stato incaricato di scrivere la "Song of the Ultima Crossing", che è stata inclusa nel “Opera America Songbook”. Il suo "Trés Sonetos de Quevedo" per soprano e quartetto di chitarre è statopubblicato dal Cuarteto de Guitarras de la Ciudad de México nella loro CD "A 5". Il suo lavoro "Refraction I" per clarinetto ed elettronica è stato pubblicato nel CD "Quirk" di Mauricio Saluguero, uscito nel 2014.  L'opera "Tempo Wave Zero" è stata selezionata per il New York Electronic Music Festival nel 2014. I sui CD "Time Plastic" e " Encelado "sono disponibili su tutti i maggiori siti di download di musica e attraverso il sito www.jorgesosa.com.

 

 

 


The festival is characterized by meetings and discussions on art and contemporaneity, from multimedia, to technology, from philosophical aspects to neuroscience, with major international personalities from leading academic and research institutions.

Special guests

 

Emiliano Biasini

Assistant Professor of Biochemistry & Assistant Telethon Scientist
Dulbecco Telethon Laboratory of Prions and Amyloids
Center for Integrative Biology (CIBIO), University of Trento

Dr. Emiliano Biasini (1976) obtained a Master Degree in Biological Sciences from University of RomaTre. In 2004 he completed a specialization in Pharmacology at the Mario Negri Institute for Pharmacological Research in Milan, and in 2005 obtained a second specialization in Applied Genetics from University La Sapienza in Rome. In the same year, thanks to a fellowship from the Telethon Foundation, he was recruited as a postdoctoral scholar at Washington University in St Louis (USA). In January 2010 he moved to Boston University School of Medicine (USA) as Instructor of Biochemistry. He returned to Italy in the autumn of 2013, to lead a research project sponsored by the Italian Ministry of Health. Dr. Biasini currently directs the Laboratory of Prions & Amyloids at the Center for Integrative Biology (CIBIO), University of Trento. His laboratory is affiliated to the Dulbecco Telethon Institute, a program created by the Nobel Prize Renato Dulbecco, in collaboration with the Telethon Foundation, to support the careers of outstanding researchers working in Italy.

Research activity: :recent evidence suggests that alterations of specific physiological mechanisms of the central nervous system may lie at the root of some devastating neurodegenerative disorders, such as Alzheimer's disease, amyotrophic lateral sclerosis, and transmissible spongiform encephalopathies. Research in the Biasini’s laboratory covers a wide spectrum of topics related to neurodegeneration, by employing a variety of chemical, biochemical, biophysical, cellular and animal technologies, with the ultimate objective of defining novel therapeutic approaches for neurodegenerative diseases.


Yuri Bozzi

Research Scientists, CNR Neuroscience Institute

On-contract Professor of Physiology

Center for Integrative Biology (CIBIO), University of Trento

Dr. Yuri Bozzi (1967) obtained his degree in Biological Sciences in 1991 from University of Pisa, and his Ph.D. in Neurobiology in 1996 from the Scuola Normale Superiore in Pisa. From 1996 to 1999 he worked as a postdoctoral fellow at the Institute of Genetics and Molecular and Cellular Biology (IGBMC) in Strasbourg, France. He came back to Italy in 2000, at the CNR Neuroscience Institute in Pisa, thanks to a research grant of the Telethon Foundation, and became a Research Scientist at the same Institute in 2001. In 2009 he moved to the Center for Integrative Biology (CIBIO) at the University of Trento, where he is heading the Laboratory of Molecular Neuropathology.

Research activity: our research aims at investigating the molecular basis of autism and epilepsy, two brain disorders whose cellular and molecular causes remain largely unknown. We use a multidisciplinary approach, ranging from genetics to pharmacology, to identify novel therapeutic approaches for these disorders.


Diane Derr

Professore associato e Curatore della Innovative Media Studio                                                               Virginia Commonwealth University-Qatar

Diane Derr is an integrative, trans-disciplinary artist and academic working in a variety of media including video, photography, robotics, computer vision, and interactive installations. She is currently an Associate Professor and Curator of the Innovative Media Studio at Virginia Commonwealth University-Qatar where she teaches in the MFA Design Studies program. Derr’s practice investigates the production of narrative as a principle mechanism in our cognitive construction of perception and experience. Her work questions existing and prescribed structures of mediated communication and interaction developed through social and cultural constructs. In doing so, her work addresses the phenomenology of interaction within the inter-textual narrative. Through the use of time-based and interactive media she explores and examines how we, both as viewers and active participants, perceive and experience the representation of event and the event aesthetic. She has exhibited her work, given artist talks and workshops in Brazil, China, Cuba, Czech Republic, Egypt, Greece, Qatar, South Africa, the UAE, and the USA. Derr is currently a doctoral candidate at The Planetary Collegium, Centre for the Advanced Inquiry for Interactive Arts (CAiiA) at the University of Plymouth, UK.


David Durant

 Professor of Music at the University of South Alabama.

David Z. Durant (b. 1957, Birmingham, Alabama, U.S.A.) is a Professor of Music at the University of South Alabama where he is the Director of the Music Theory and Technology Program. Durant received his BM and MM from the University of Florida and his DMA from the University of Alabama. His composition teachers have included Andrew Imbrie, Edward Troupin, John D. White, Fred Goossen, Harry Phillips, Marvin Johnson, and James Paul Sain. Durant is also active as a pianist and has premiered and performed a number of his own works for the piano. He is often a presenter at conferences of the International Computer Music Association, Society for Electroacoustic Music in the United States, Society of Composers, College Music Society, and the New York City Electroacoustic Music Festival.


Gema Fernández-Blanco Martín

PhD in Applied Creativity, Psychologist and Artist
Advanced Associated Researcher of CAiiA (Center for the Advance Inquiry for Interactive Arts), Planetary Collegium. School of Art, Design and Architecture, Plymouth University

She has been working with groups and creativity during more than 12 years, especially with individual in social risk of exclusion. Her main research interests are empowering human creativity and social skills through technology. She has developed her PhD. thesis in Second Life, studying and learning about the creative processes of a virtual orchestra (AOM) through an avatar. She is a research associated to CAiiA,  Planetary Collegium (Plymouth University) studying about music, game and e-learning, a member of  the team of Masscience, and she collaborates with academic research focused on emotions and artificial intelligence in social robots, among others. Currently she is working on virtual poetry, and is a member of the amazing Avatar Orchestra Metaverse (AOM).


Stefano Fumagalli

Biomedical senior scientist                                                                                                            

Laboratory of Inflammation and Nervous System Diseases                                                                     

IRCCS – Istituto di Ricerche Farmacologiche Mario Negri, Milan

 

Dr. Stefano Fumagalli (1981) obtained a Master Degree in Industrial Biotechnologies from the University of Milan – Bicocca in 2007. In 2010 he completed the three-year specialization in Biomedical Research at the Mario Negri Institute for Pharmacological Research in Milan. In 2013 he obtained the PhD in neurosciences, awarded by The Open University of London. During his scientific education, Dr. Fumagalli moved to the Strathclyde Institute of Pharmacy & Biomedical Sciences, University of Strathclyde, Glasgow, UK, to specialize in the two-photon microscopy and image analysis. He is currently part of the staff of the Neuroscience Department at the Mario Negri Institute where he coordinates a project funded by Fondazione Cariplo (program supporting the biomedical research conducted by young researchers).

Expertises and research activity: Dr. Fumagalli expertise relies on experimental brain injury models (trauma and ischemia), imaging techniques (two photon, bright field, confocal three dimensional and superresolution microscopy) and on molecular analysis. His research domain is neuroinflammation after acute brain injuries, with particular focus on the complement system, a powerful arm of the innate immune system having a key pathogenetic role in brain diseases. The focus of Dr. Fumagalli’s research is the understanding of the mechanisms activated by the complement system after acute brain injury in view of identifying new therapeutic targets for future clinical treatment.


Mara Helmuth


Professor, Director, CCM Center for Computer Music
Cincinnati Conservatory of Music,
University of Cincinnati

Mara Helmuth, Professor, is a composer with special interest in electroacoustic and computer music and research. Her compositions have received numerous performances in the U.S., Canada, Europe, and Asia. Her recordings include Sounding Out! (Everglade, 2010), Sound Collaborations, v. 36 of Centaur Records Consortium to Distribute Computer Music Series (CRC 2903, 2007), Implements of Actuation, including collaborations with Allen Otte, released in January, 2001 by the Electronic Music Foundation (EMF 023), Open Space CD 16 and the 50th Anniversary University of Illinois Experimental Music Studios commemorative collection (2008).

Research activity: involving granular synthesis, object-oriented and graphical user interface programming, Internet 2 applications and most currently, wireless sensors. She has created the composition applications StochGran and Patchmix, and the improvisation application Soundmesh. Her articles concerning computer and electronic music have appeared in the Journal for New Music Research, Perspectives of New Music, Computer Music Journal, and Computers and Mathematics with Applications, and a chapters in the monographs Analytical Methods of Electroacoustic Music (Simoni, ed.) and Audible Traces (Barkin and Hamessley, ed.).


Maggie Jackson

Senior Lecturer in History of Art
University of Chester

Maggie Jackson is senior lecturer in art history at the University of Chester. Her primary research interest is in the representation of light in northern landscapes. She often uses art historical and literary references in her work and is drawn to interdisciplinary approaches.


Esther Lamneck
Professor, New York University
The Steinhardt School of Culture, Education and Human Development
Dept Mus. & Perf. Arts Prof.

Music Professor of music and music educations at New York University, woodwind studies and clarinet

The New York Times calls Esther Lamneck “an astonishing virtuoso”. Winner of the prestigious Pro Musicis Award, she has appeared as a soloist with major orchestras, with conductors such as Pierre Boulez, and with renowned chamber music and improvising music artists throughout the world. A versatile performer and an advocate of contemporary music, she is known for her work with electronic media including interactive arts, movement, dance and improvisation. Ms. Lamneck makes frequent solo appearances at music festivals worldwide and maintains an active solo career performing and presenting Masterclasses in Universities and Conservatories throughout the United States and Europe. An artist who is sought after by the leading composers of our times, her collaborations have led to hundreds of new compositions in many genres including solo works for the clarinet and the tárogató.


Mike Phillips

Professor of Interdisciplinary Arts, University of Plymouth, School of Arts & Media, Faculty of Arts. - Director of Research at i-DAT - Principal Supervisor for the Planetary Collegium.

Mike Phillips is Professor of Interdisciplinary Arts, Plymouth University, School of Arts & Media,Faculty of Arts. He is the Director of Research at i-DAT, an Arts CouncilEngland National Portfolio Organisation, and a Principal Supervisor for thePlanetary Collegium. His R&D orbits digital architectures and transmedia publishing, and is manifest in a series of ‘Operating Systems’ that dynamically manifest ‘data’ as experience to enhance perspectives on a complex world. He manages the FulDome Immersive Vision Theatre (IVT), a transdisciplinary instrument for the manifestation of material, immaterial and imaginary worlds and is co-editor of Ubiquity, The Journal of Pervasive Media: http://www.ubiquityjournal.net/ . These projects and other work can be found on the i-DAT web site at: http://www.i-dat.org.  (i-DAT is a lab for playful experimentation with data. Located within the Faculty of Arts at Plymouth University, it has been delivering world class cultural activities since 1998).


Alejandro Quinteros
Professor at the Department of Fine Arts and Graduate advisor for The School of Architecture at The University of Puerto Rico

was born in Lima, Peru in 1968. He is an electronic media artist- sculptor, and researcher based in San Juan, Puerto Rico. He is a professor at the Department of Fine Arts and a graduate advisor for The School of Architecture at The University of Puerto Rico.  He directs The Art and Technology Workshop and teaches interactive design, photography, 3D design, trans-technological practices and sculpture. His work has been exhibited in Chicago, New York, Canada, Barcelona, France, Peru, Mexico, Serbia, Greece, and Puerto Rico. He received a BFA and a MFA from The School of The Art Institute of Chicago in 1993 and is a PhD candidate with The Planetary Collegium, Centre for the Advanced Inquiry for Interactive Arts (CAiiA). School of Art, Design and Architecture at The University of Plymouth, UK.  He is constantly playing with dynamic architectures and structures. He is currently building interactive physical three-dimensional tangible interfaces for transformable objects, interventions and skate ramps. His theoretical research is exploring the syncretic practices between art and architecture for a critical spatial practice that will sustain social engagement and occupation. He is also interested on questions of postcolonial practices, reflexive coloniality and critical citizenship. Nevertheless he is preoccupied observing the ongoing phenomena of a narratively disassociated consciousness of a geographically dislocated hyperlinked persona.


Edmar Soria

PhD program in Music Technology UNAM, Centro Mexicano para la Música y las Artes Sonoras, CMMAS

Born in April 11th 1983 in Mexico City, he got an undergraduate degree in Mathematics at Instituto Politécnico Nacional, master degree in Music Technology at Universidad Nacional Autónoma de México and he is currently working at the doctoral program in that same institution. He has studied sonic art with Manuel Rocha Iturbide and multichannel acousmatic composition with Elizabeth Anderson during residence at Musique&Recherches Studios, Belgium. He studiesalgorithmic composition and live electronics with Roberto Morales Manzanares andacousmatic composition with Rodrigo Sigal. Winner of the SONOM 2014 contest (Festival Internacional de Arte Sonoro) his works include multichannel sonic art, acousmatic music, mix music and live electronics performance and it have been selected and presented at international forums like New York City Electroacoustic Music Festival 2016, Spectra 2016 (Malasya), Électrobelge 2016 (Brussels), Festival de la Imagen 2016 (Colombia), Sonosíntesis 2016 (México), Monaco Electroacoustique 2015, MUSLAB 2015 (France and Argentina), WOCMAT 2015 (Taiwan), SoundCollective 2015 (Germany), Foro Internacional de Música Nueva Manuel Enriquez 2015 (Mexico), Roots Electronic Music 2014 (USA), MUSLAB 2014 (Mexico), among others.  

Research activity: He is an active academic researcher about algorithmic composition, philosophy of technology and music technology with some publications at international congress. He studied jazz fusion guitar with Julio Revueltas and as a musician he has performed at some of the most important places in Mexico like Palacio de Bellas Artes, Teatro de la Ciudad de México, Centro de Cultura Digital, Laboratorio Arte Alameda, Museo del Chopo, etc. 


Jorge Sosa

Assistant Professor of Musica, Molloy College, Long Island, New York

Mexican born composer currently residing in New York. Jorge received a Doctor in Musical Arts degree from the University of Missouri at Kansas City. Jorge’s first full-length opera, “La Reina” was recently commissioned by the American Lyric Theater and was performed in a concert version during ALT’s Insight Festival in 2013. In 2013 Jorge was Composer in Residence with the NYU New Music Ensemble directed by Esther Lameneck, collaborating in improvisatory works with live electronics. Jorge’s Psalm of David was premiered in 2013 by acclaimed clarinettist David Krakauer and pianist Kathy Tagg at The Stone in New York City. In 2012 Jorge was commissioned to write his “Song of the Last Crossing”, which was included in the “Opera America Songbook”. His “Trés Sonetos de Quevedo” for soprano and guitar quartet were recently released by the Cuarteto de Guitarras de la Ciudad de México in their CD “A 5”. His work “Refraction I” for clarinet and electronics was released in the CD “Quirk” by Mauricio Saluguero, released in 2014. Jorge’s Time Wave Zero was selected for the New York Electronic Music Festival in 2014. His CD’s “Plastic Time” and “Enceladus” are available on all the major music download sites and through the website www.jorgesosa.com.