proiezione di:

 
 
Nam june Paik

Nam june Paik

Beatles Electroniques

Beatles Electroniques

VIDEO-FILM CONCERT di NAM JUNE PAIK & JUD YALKUT

Nam June Paik and Jud Yalkut

1966-72, 1992, 34:50 min, b&w and color, sound, 16 mm film on video

Video Tape Study No. 3

1967-69, 1992, 4:01 min, b&w, sound, 16 mm film on video

Beatles Electroniques

1966-72, 1992, 2:59 min, color, sound, 16 mm film on video

Electronic Moon No. 2

1966-72, 1992, 4:52 min, color, sound, 16 mm film on video

Electronic Fables

1965-71, 1992, 10 min, color, sound, 16 mm film on video

Waiting for Commercials

1966-72, 1992, 6:41 min, color, sound, 16 mm film on video

Electronic Yoga

1966-72, 1992, 8:18 min, color, sound, 16 mm film on video

Questa collezione restaurata dei primi lavori di collaborazione di Nam June Paik e Jud Yalkut è storicamente significativa, così come straordinariamente lungimirante. Registrato tra il 1967 e il 1972,  questi "video-film" rivelano intuizioni sull'evoluzione del lavoro di Paik nel video, nella performance e nell'installazione, e sono tra le prime esplorazioni dell' interfacciamento tra film e video. Questi lavori sono caratterizzati da un giocoso, irriverente senso di improvvisazione e sperimentazione. Riccamente inventivi e ironici, gli esperimenti di sintesi formano un legame tra le performance,  le opere scultoree degli anni 1950 e 1960, le opere video celebri e le installazioni di anni più tardi di Paik.

Queste raccolte sono i primi esempi di appropriazione dei mass media, la decostruzione e la manipolazione come critica culturale e politica. Ad esempio, Video Tape Studio No.3 è un intervento multimediale diretto, che distorce Paik e manipola filmati da conferenze stampa del presidente degli Stati Uniti Lyndon Johnson e del sindaco di New York Lindsey. In un gesto performativo spiritoso, Paik inserisce brevemente la sua presenza mentre agita il dito verso lo schermo.

 

Nam June Paik (bio)

Artista coreano, Nam June Paik era una figura fondamentale nella video arte. Le sue sculture video, installazioni, performance e video monocanale racchiudono un corpo d'opera fra i più influenti nella media art elettronica. Unendo le teorie di comunicazione globale con l' irriverente sensibilità Fluxus, il suo lavoro nella musica, nella performance e nel video esplora l' arte, la tecnologia e la cultura popolare. Paik, che è riconosciuto come un artista visionario dell'avanguardia internazionale, è morto nel 2006.

Jud Yalkut (bio)

Jud Yalkut (1938-2013) è stato un artista di intermedia e pionieristico regista. Il suo notevole corpo di opere sull'immagine in movimento, che attraversa cinquant'anni, varia dal rendering delle performance iniziali ai poetici esperimenti filmici ad una serie di collaborazioni di video fino a film ibridi innovativi con Nam June Paik. Trascendendo e trasformaziondo i media, ha esplorato il merge-film, i video, nuove forme di cinema, manipolazioni elettroniche, la performance e l'installazione; ha creato e collaborato a progetti intermediali con numerosi registi, musicisti e artisti. Yalkut era insegnante, curatore e scrittore; le sue 350 pagine del manoscritto Zen elettronico raccontano la storia della scena video alternativa nascente.

Screening of:

 
videocello premiere

videocello premiere

Jud Yalkut

Jud Yalkut

 

VIDEO-FILM CONCERT  by NAM JUNE PAIK & JUD YALKUT

Nam June Paik and Jud Yalkut

1966-72, 1992, 34:50 min, b&w and color, sound, 16 mm film on video

Video Tape Study No. 3

1967-69, 1992, 4:01 min, b&w, sound, 16 mm film on video

Beatles Electroniques

1966-72, 1992, 2:59 min, color, sound, 16 mm film on video

Electronic Moon No. 2

1966-72, 1992, 4:52 min, color, sound, 16 mm film on video

Electronic Fables

1965-71, 1992, 10 min, color, sound, 16 mm film on video

Waiting for Commercials

1966-72, 1992, 6:41 min, color, sound, 16 mm film on video

Electronic Yoga

1966-72, 1992, 8:18 min, color, sound, 16 mm film on video

This restored collection of rare early collaborative works by Nam June Paik and Jud Yalkut is historically significant as well as remarkably prescient. Recorded between 1967 and 1972, these "video-films" reveal insights into the evolution of Paik's work in video, performance and installation, and are among the earliest explorations of the interfacing of film and video. They are marked by a playful, irreverent sense of improvisation and experimentation. Richly inventive and ironic, these experiments form a link between Paik's performance and sculptural works of the 1950s and early 1960s and the celebrated video works and installations of later years.

These seminal collections include early examples of mass media appropriation, deconstruction and manipulation as cultural and political critique. For example, Video Tape Study No.3 is a direct media intervention, in which Paik distorts and manipulates footage from news conferences by U.S. President Lyndon Johnson and New York Mayor Lindsey. In a witty performative gesture, Paik briefly asserts his presence by waggling his finger at the screen.

 

Nam June Paik (bio)

Korean-born artist Nam June Paik was a seminal figure in video art. His video sculptures, installations, performances and single-channel videos encompassed one of the most influential bodies of work in electronic media art. Merging global communications theories with an irreverent Fluxus sensibility, his work in music, performance and video explored the juncture of art, technology, and popular culture. Paik, who is recognized as a visionary artist of the international avant-garde, died in 2006.

Jud Yalkut (bio)

Jud Yalkut (1938-2013) was a pioneering intermedia artist and filmmaker. His remarkable body of moving image work, which spanned fifty years, ranged from early performance renderings and poetic filmic experiments to a series of groundbreaking hybrid video-film collaborations with Nam June Paik. Transcending and transforming media as he explored and merged film, video, expanded cinema, electronic manipulations, performance and installation, he created and collaborated on seminal intermedia projects with numerous artists, filmmakers, musicians and performers. Yalkut was also active as a teacher, curator and writer; his 350-page manuscript Electronic Zen is an essential cultural history of the nascent alternative video scene.