proiezione di:

 

THE PASSING di BILL VIOLA

1991 54:22 min, b & w, audio, video HD

Bill Viola

Bill Viola

The Passing ossessivamente percorre i terreni del conscio, del subconscio, e i paesaggi desertici del sud-ovest,  fondendo i sogni e il dramma della vita reale in uno splendido capolavoro. Viola, posto al centro di questa esplorazione personale dell'alterazione del tempo e dello spazio, rappresenta la mortalità in vesti quali un bambino appena nato, la madre defunta e l'artista stesso, galleggianti, sommersi sott'acqua. Crudamente ma acutamente reso in bianco e nero, The Passing rinforza la nozione di un condotto permeabile tra realtà e surrealtà. Una colonna sonora irrefrenabile fatta del respiro affannoso di Viola nel sonno e veglia serve per portare lo spettatore attraverso le realtà ultraterrena. Amy Taubin del Village Voice definisce The Passing come "incredibilmente bello" e descrive Bill Viola"un video artista di classe mondiale." Scrive: "Alcune delle immagini sono come l'irruzione dal buio, il luccichio e la dissolvenza raggiante ed effimera delle stelle cadenti."

 

Direttore di Produzione : Donna Matorin, Kira Perov. Production Assistants: Donna Matorin, Robert Campbell. Engineering: Thomas Piglin. Funding: National Endowment for the Arts and ZDF Das Kleine Fernsehspiel.

Bill Viola (bio)

Bill Viola è una figura importante nella video arte. Le sue opere, che hanno ricevuto il riconoscimento internazionale, si distinguono per una confluenza di risonanza allegorica e controllo virtuoso della tecnologia. Viola esplora i sistemi temporali e ottici del video per esaminare metaforicamente le modalità di percezione e cognizione, e in ultima analisi tracciare una ricerca simbolica del sé. Le sue indagini ritualizzate del fenomeno acustico e visivo, dell' illusione e della realtà, raggiungono articolazioni poetiche di visionaria trascendenza.

Screening of:

 

THE PASSING by BILL VIOLA


1991, 54:22 min, b&w, sound, HD video

The Passing

The Passing

 

 

 

The Passing hauntingly travels the terrains of the conscious, the subconscious, and the desert landscapes of the Southwest, melding sleep, dreams and the drama of waking life into a stunning masterpiece. Viola, placed at the center of this personal exploration of altered time and space, represents his mortality in such forms as a glistening newborn baby, his deceased mother, and the artist himself, floating, submerged under water. Starkly yet poignantly rendered in black and white, The Passing re-enforces the notion of a permeable conduit between reality and surreality. An irrepressible soundtrack of Viola's labored breathing in sleeping and wakefulness serves to pull the viewer through an otherworldly topography. Amy Taubin of the Village Voice hails The Passing as "awesomely beautiful" and deems Bill Viola "a world-class video artist." She writes, "Some of the images... burst out of the darkness, shimmer and fade as radiant and ephemeral as shooting stars."

 

Production Managers: Donna Matorin, Kira Perov. Production Assistants: Donna Matorin, Robert Campbell. Engineering: Thomas Piglin. Funding: National Endowment for the Arts and ZDF Das Kleine Fernsehspiel.

Bill Viola (bio)

Bill Viola is a major figure in video art. His works, which have received international recognition, are distinguished by a confluence of allegorical resonance and virtuosic control of technology. Viola explores video's temporal and optical systems to metaphorically examine modes of perception and cognition, and ultimately chart a symbolic quest for self. His ritualized investigations of visual and acoustic phenomena, illusion and reality, achieve a poetic articulation of visionary transcendence